Eftersom vi netop er kommet hjem fra ferie er det begrænset hvad vi har i køkkenet, 
men hvis man har et godt spisekammer eller køkkenet fyldt med lidt forskelligt, 
som har en lidt længere holdbarhed, går det selvom der er ved at være tomt. 
I efteråret stod jeg og syltede en masse rødbeder, asier og andet lækkert, 
men det gør det jo ikke ud for et helt måltid, men det smager godt og er lækkert til diverse retter.
Så et godt forslag er konservering, som er en herlig ting og giver stor tilfredsstillelse, 
for dig der vil være selvforsynende med mad. 

Hvis man ikke konserverede maden, ville man simpelthen drukne i mad i sensommeren, 
men til gengæld ville du sulte  på andre tider af året, og det går jo ikke.  
Konservering skal der altså til, og det betyder jo, at du har brug for et godt fyldt spisekammer, 
hvor du kan forsyne dig med forskellige slags konserverede fødevarer året rundt. 
Men før drømmen om et spækket spisekammer kan blive til virkelighed, 
skal du først og fremmest finde ud af, hvad du gerne vil have i dit spisekammer, 
og hvad ud vil dyrke i haven? 
Men hvis du ud fra fantasien kun kan komme på jordbærmarmelade og solbærsaft, 
har jeg her lidt hjælp, hvor du forhåbentlig kan finde inspiration:
 

Tomater
tomatplanter er forholdsvist lette at dyrke og de giver som regel et godt afkast, 
og selv ganske få planter giver ofte langt flere tomater, end man gider at spise friske. 
Tomater er heldigvis rigtig velegnede til forskellige former for konservering, 
og for de familier der ofte bruger tomater i madlavningen, er konserverede tomater selvfølgelig et must, 
og her er noget af det, som kan være rigtig godt at have i spisekammeret, 
og alt kan laves helt fra bunden, men de kan alternativt også købes:
- Flåede tomater
- Tomatpure 
- Tomatketchup

Rodfrugter
Rodfrugter behøves ikke at konserveres som så meget andet, 
men til gengæld kræver de god og korrekt opbevaring, 
de kan dog holde sig længe i køleskabet, men ikke hele vinteren, 
og det kan godt være lidt svært for nybegynderen, men de er jo svære at undvære, 
så man må gøre sit bedste. Rodfrugter der er gode at have på lager, er f.eks.:

 -  Kartofler
 -  Gulerødder
 -  Pastinakker
 -  Knoldselleri
 -  Rødbeder (de kan med fordel også syltes)
 -  Persillerod
 -  Jordskokker 

Korn og kerner
 Forskellige former for korn og kerner er også rigtig gode at have på lager. 
Nogle af de klassiske korn og kerner du kan have i dit spisekammer, er, men vi har meget meget mere:
 - Havregryn
 - Rugmel
 - Grahamsmel
 - Durummel (så du kan lave en god pizzabund)
 - Hvedemel
 - Solsikkekerner, græskarkerner og hørfrø
 
Krydderier og olier
Det er umuligt at klare sig uden krydderier, hvis man vil lave velsmagende mad. 
Krydderurter fra egen avl kan konserveres på flere måder, men kan også købes i supermarkedet, 
tre muligheder der er særligt velegnede og handy til madlavningen, er:

 - Tørrede krydderurter (her er der meget der er nødvendigt, spørg hvis i vil have nogle gode ideer)
 -  Krydderolier 
 - Solsikkeolie, Olivenolie og Rapsolie 
 


Sødemidler
Det er meget svært at lave desserter eller andet lækkert, 
helt uden sødemidler i husholdningen og da sukker jo ikke lige frem er det,
man dyrker på disse breddegrader, må man ty til at købe det. 
Men der er også brug for andre sødemidler i husholdningen til madlavning, 
bagning og visse drikkevarer. Det er der heldigvis også et par løsninger på:
 - Honning
 - Sirup
 
Tilbehør
Det er tit og ofte tilbehøret til madpakken eller aftensmaden, 
der får det til at virke lidt mere spændende og appetitvækkende. 
Lækkert tilbehør giver simpelthen bare lige maden et ekstra pift. 
Heldigvis findes der masser af lækkert, konserveret tilbehør, 
som du kan have i dit spisekammer, og her følger nogle gode bud, 
de syltede produkter nedenunder kan man jo med fordel selv stå for i efteråret:
 - Syltede agurker
 - Syltede asier
 - Syltede græskar
 - Syltede løg
 - Syltede rødbeder
 - Syltet rødkål
 

Snacks
Da de fleste deriblandt jeg selv inkl. har en sød tand, 
og derfor godt kan lide at have adgang til snacks, kommer jeg her med lidt forslag. 
Det kan med fordel være små, nemme måltider når man har travlt eller skal hygge sig lidt. 
Til hverdag er det selvfølgelig bedst med de sunde af slagsen, 
men der må da også gerne være lidt af de usunde på lager til særlige lejligheder, 
det hele vil dog smage bedst hvis du selv laver dem, men de smager ikke nødvendigvis af det du plejer, 
men smagen vil være mere reel og gennemtrængende. Sådanne snacks kunne f.eks. bestå af:
 - Kartoffelchips
 - Pastinakchips
 - Rødbedechips
 - Æblechips
 - Småkager
 - Müslibarer,
 - Nødder,
 - Tørrede frugter
 - Tørrede bær
 
Drikkevarer
Du har ikke kun brug for noget at spise, men også noget at drikke. 
Du kan selvfølgelig nøjes med vand fra vandhanen, men det bliver nok lidt kedeligt i længden. 
Der er da heldigvis mange gode, konserverede drikkevarer, som du kan have i dit spisekammer, og                                                her kan du se en række forslag:
 - Koncentreret saft fra frugter og bær
 - Æblemost
 - Æblecider
 - Vin
 - Øl
 - Tørrede urter til the
 
Rigtig god fornøjelse med dit kommende spisekammer!
Share
Hvad har du i dit spisekammer/køkken??

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Copyright © 2017 etlivpaalandet.dk. All Rights Reserved.  WordPress Plugins