I går kom jeg med et god råd til at undgå vinterdepressionen, i dag kommer et godt råd til at undgå forkølelsen, hvis du ikke allerede har været ramt.

Rådet er også denne gang fundet på BT:

10 trin til at undgå forkølelse

Vi slipper ikke udenom, at det er sæson for influenza, snot og hoste. Vi giver dig 10 ting, du kan gøre, for at undgå at blive ramt (så hårdt).

1. Drop slankekurene
Det kan godt være, du har intention om at skulle se flot ud til nytår, eller sågar smide julesulet efter nytår. Don’t do it, skriver magasinet Health. For en undersøgelse fra 2008 viste, at de mus, der ikke fik samme rige kalorieindhold, som deres federe fæller, blev mere syge af en virus og var længere tid om at blive raske. Nu er vi jo ikke mus, men tænk alligevel over det.

2. Sov mere end syv timer
Søvn er vigtigt – det ved vi godt. Men en undersøgelse fra 2009 har altså dokumenteret, at folk, der sov mindre end syv timer havde tre gange så stor risiko for at blive syge, som de, der sov otte timer eller mere, skriver magasinet Health. Så hit the sack, Jack.

3. Få din D-vitamin
D-vitamin er vigtigt for vores immunforsvar. Vitaminet kan vi få fra solen, men som bekendt er der mindre af den om vinteren. En undersøgelse fra 2009 offentliggjort i Archives of Internal Medicine viser, at folk med et lavt indhold af D-vitamin i kroppen er mere modtagelige for forkølelser.

4. Gå en rask tur
Din arbejdsgiver burde give dig fri tre kvarter midt på dagen fire gange om ugen. For en undersøgelse fra 2009 viser nemlig, at folk, der motionerer 45 minutter dagligt fire gange om ugen, har 25-50 % lavere sygefravær i vinterperioden, end dem, der ikke rør sig. Det skriver magasinet Health.

5. Smil!
Ja, det lyder lidt langt ude, ikke. Men altså, en undersøgelse foretaget af psykologen Carl Charnetski  fra Wilkes University viser, at det at foretage sig behagelige ting, såsom sex, kæle med hunden eller at tænke positivt booster immunforsvaret. Undersøgelsen viser oven i købet, at selv det at smile – også selvom du ikke føler for det – kan have en gavnlig virkning!

6. Undertryk ikke din indre separatist
Det er i orden ikke at være så udadvendt og social i forkølelsesperioden, som du ellers ville være. En undersøgelse fra 2010 viser nemlig, at selskabsløver har langt større risiko for at blive syge, end os, der er lidt mere til alenehygge. Det skriver magasinet Health.

7. Gurgl med varmt saltvand
Lyder lækkert, ikke. Og du skal gøre det tre gange dagligt i to måneder, skriver magasinet Health. I følge en undersøgelse blev folk, der gjorde det, nemlig langt mindre plagede af forkølelsessymptomer, end dem, der undlod at udføre lækkeriet.

8. Slap af
Stress i en kort periode skader ikke, men længerevarende stress nedsætter dit immunforsvar. Så gør dig selv den tjeneste at slappe af. Måske hjælper det dig til at slappe af, hvis du tænker på, at du bliver syg, hvis du ikke gør det …

9. Lav et tropisk klima
Måske troede du, at tingene forholdt sig anderledes. Men en undersøgelse fra 2009 viser, at forkølelsesvirus lever og trives i kold, tør luft! Det skriver magasinet Health. Så det kunne være, du skulle omdanne lejligheden til et tropisk klima med en luftfugter, nogle stuebirke og en skruen op på max på radiatorerne? Men undersøgelsen siger dog ikke noget om, hvorvidt det hjælper.

10. Altid huske, aldrig glemme …
… vaske hænder ude, vaske hænder hjemme. Dødssygt råd, men der er en grund til at det bliver gentaget igen og igen. Den bedste vaccine mod forkølelse er nemlig at vaske hænder. Så vask dem, inden du spiser, inden du rør dig i ansigtet, inden du piller næse, og efter du har rørt ved andre.

Share
Undgå forkølelsen -hvis muligt

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Copyright © 2017 etlivpaalandet.dk. All Rights Reserved.  WordPress Plugins